Рецепція індійської філософії в Україні. Лінія Вед (1840-1930-ті рр.): Київ, Інститут філософії їм. Г.С. Сковороди НАН України, 2013, 412 с.

Автори

Юрій Завгородній

Ключові слова:

Українська історіографія, буддизм, веданта

Короткий опис

Монографію присвячено аналізу рецепції індійської релігійно-філософської думки вітчизняними інтелектуалами за майже 100 літній період: від виходу першої публікації у 1844 році до 1930-их років включно, коли індознавчий вектор історико-філософських студій в Україні припиняє своє існування, ставши заручником нової політичної ситуації. Тексти українських авторів розглядаються у синхронному і діахронному індологічному ісгорико-філософському контексті, залучаються роботи європейських, російських, індійських, а також американських і японських дослідників від XIX ст. допочатку XXI ст. Окрема увага приділяється індійським релігійно-філософським першоджерелам. Серед методологічних стратегій у монографії – філософськи значущі ідеї, теорія структурного поліморфізму, філософський традиціоналізм.

 

ЗМІСТ

Передмова

Вступ. Вибір напрямку і методології дослідження

Розділ І. Рецепція індійської філософії в Україні: біобібліографічний аспект

Розділ ІІ. Огляд літератури за темою

Розділ ІІІ. Виникнення індійської філософії: пошуки точки відліку (методологічні зауваження)

Розділ IV. Рецепція гімну Ріґведи X. 129: особливості перекладу й інтерпретації (Д. Овсянико-Куликовський, О. Козлов, Леся Українка, П. Ріттер, М. Калинович і В. Шаян, 1884—1930-ті рр.)

Розділ V. Особливості рецепції упанішад: від згадувань у загальних нарисах до окремих статей і перекладу

5.1. Початковий період знайомства з упанішадами в Україні: О. Новицький, С. Гогоцький, О. Козлов, В. Лесевич, О. Гіляров, І. Франко (1840-1910)

5.2. Специфіка розуміння упанішад П. Ріттером

5.2.1. Характеристика упанішад П. Ріттером у статтях «Енциклопедичного словника Гранат» (1911-1935)

5.2.2. Катха упанішада у перекладі П. Ріттера (1933): Катха упанішада серед упанішад, мотивація вибору тексту й особливості перекладу

5.3. Упанішади в контексті давньоіндійської релігійно-філософської літератури: на прикладі окремих дослідницьких статей

5.3.1. Тема упанішад у статті С. Шайєра «Про генезу монізму упанішад з магічного світогляду «Атхарваведи» і брагман» (1924) й у рецензії (1924) на переклад восьми упанішад і С. Міхальського (1924)

5.3.2. «Теорія упанішад» у панорамній статті М. Калиновича «Концентри індійського світогляду» (1928)

Розділ VI. Студії над ведантою (1844-1935)

6.1. Осмислення вчення веданти за «Брагма-сутрами» Бадараяни

6.1.1. «Нарис індійської філософії» О. Новицького (1844)

6.1.2. «Поступовий розвиток стародавніх філософських учень у зв’язку з розвитком язичницьких вірувань. Частина І. Релігія і філософія Давнього Сходу» О. Новицького (1860)

6.1.3. Статті С. Гогоцького у «Філософському лексиконі» (1857-1873)

6.2. Веданта в динаміці: від «Брагма-сутр» Бадараяни до неоведанти

6.2.1. «Нариси з історії філософії. Поняття філософії й історії філософії. «Філософія східна» О. Козлова (1887)

6.2.2. Статті П. Ріттера в «Енциклопедичному словнику Гранат» (1911-1935)

6.2.3. Рецензія С. Шайєра (1925) на переклад «Атмабодгі» С. Міхальського (1923)

Висновки

Використані джерела та література

Загальний покажчик

Contents

Summary

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Downloads

Опубліковано

June 27, 2025

Категорії