Вибрані твори: Ідея-Сердце-Розум і Досвід (пер. з рос. Степан Ярмусь):, Вінніпеґ, Колегія Св. Андрея в Вінніпезі, 1984, 167 с.
Короткий опис
Збірка містить три окремі твори Памфіла Д. Юркевича: «Ідея», «Серце», «Розум і досвід». Це перший український переклад зазначених праць з їхніх оригінальних російськомовних видань. Переклад здійснено Степаном Ярмусем. Окрім цього видання, існують також переклади цих текстів французькою та англійською мовами. Книга супроводжується передмовою, післямовою, а також біографічними й хронологічними примітками, підготовленими перекладачем.
Зміст
Світлина Памфіла Даниловича Юркевича
Передмова
Памфіл Данилович Яркевич
(а) Короткі біографічні дані
(б) Хронологічні дані
ІДЕЯ
Дефінітивне поняття про ідеюФорми пізнання
Проблема свідомості й світосприймання
Ідея – проблема філософії
Ідея – необхідне припущення науки
Ідея – основа явищ
Ідеї – вічні духові первні світу
Ідея – це божественне і розумне в космосі
Ідея – основа всього безсмертного, прекрасного і дійсного
Наука Платона про ідею – неповна
Ідея – форма предмету
Бог – не ідея, а самоусвідомлення, безумовна мисль і дійсність
Протиріччя між Платоном і Аристотелем
Філософія нових часів і проблема перед-досвідних ідей
Критика припущень картезіянської філософії
Місце світу – Бог
Ідеї, сущність світу, субстанції
Буття і дух. Вселенна і монада
Чиста монада – Бог
Значення критики чистого розуму
Проблема матерії і форми пізнання
Критичний огляд нових навчань про ідею
Ідея, як діялектичний процес
Діялектичний процес і абсолютне. Процес ідеї
Логічна ідея. Загальна сущність ідеі
Ідея, як чисте буття, або – ніщо. Абстрактність ідеї
Деякі критичні зіставлення
Кінцеві висновки і вияснення
Труднощі філософії. Теософія, матеріялізм, ідеалізм
Наше найсуттєвіше
СЕРЦЕ
І. “Серце” в розумінні авторів Священного Писання
Вступ
Істотність “серця”
Важливість навчань Священних Авторів
“Серце” і “голова” людини
“Голова” й “обличчя” людини в Священному Писанні
Біблійне навчання і наука
Глибша істотність душі
Сущність душі – не в мисленні
Свідома діяльність душі і мозок
Факти фізіології біблійній науці не перечать
Орган душі – все тіло людини
Мислення – це не глибина серця
Істотність душі – недоступна
Дерево пізнання – не дерево життя. Вартість переживань і знання
Повільність розуму
Удаваний і дійсний стан людини
Проблема автономії розуму
Психологія і сутність людської душі
Особистість і її конкретність
Недотягнення містицизму
ІІ. Практичні застосування
Особистість – ніякому механізмові не підлягає
Проблема причинності духового життя й релігійної свідомостіДжерело моральних явищ – богоподібність людини
Ослаблення серця. Необхідність Благодатті
Юридичне і моральне в ділах правди
Закони справедливості
Моральне — не без подвигу
Проблема законодавства
III. Кінцеві завваги
Законодавство і сила спокуси (випробування характеру)
Моральна діяльність. Олива любові і її світильник
Голос совісті
Горіння любовʼю до ближнього
Заключення
РОЗУМ І ДОСВІД
Вступ
Деякі завваги й означення
Панівні світоглядові переконання
Предмет даної праці
Наука Платона про розум
Загальний людський змисл й ідеї
Пояснення до діялогу Сократа з Теететом
Людське слово й ідеї
Форма абстрактного мислення й ідеї
Відкриття вищої сущності речей і ідеї
Буття речей
Субстанціяльність ідеї
Ідея добра (трансцендентне), to agathon
Формальна якість ідеї
Ідеї – відкриття сущності речей
Дві епохи в напрямі наук
Вплив платонівської мислі на розвиток науки
Новий напрям – критика чистого розуму
Наука про досвід
Kritik der reinen Vernunft
Явища й уявлення
Кантові функції субʼєкта (досвід)
Сумісність неоднородного – уявна
Критика й пояснення
Кантові функції пізнаючого субʼєкта
Основи розходжень між Платоном і Кантом
Недотягнення Канта
Наслідки Кантових заключень
Поправки до Канта
Навчання про схеми
Індуктивна й дедуктивна методи
Насвітлення становища Канта
Насвітлення становища Платона
Хибність Кантового навчання про досвід
Післямова